علیمردان عظیمی ، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌ خودرو

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در پاسخ به نگرانی‌های برخی مشتریان در مورد ایفای به‌موقع ۱۱۵هزار تعهد ایجادشده در طرح فروش اخیر این شرکت تا پایان سال، تصریح کرد: «در این طرح، ۲۰درصد کمتر از میزان تولیدمان تا پایان سال را که مطمئن هستیم محقق خواهد شد، عرضه کرده‌ایم.

بر این اساس و باتوجه به برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، همه‌ تعهدات ایجادشده تا پایان سال تحویل داده خواهد شد و جای نگرانی نیست.» علیمردان عظیمی درخصوص روند کاهشی تولید محصولات ایران‌خودرو در نیمه نخست سال جاری، اذعان داشت: «از برنامه‌ تولید امسال خود، تقریبا ۵درصد عقب هستیم که تا حدودی به شرایط ثبت‌سفارش و قوانین و مقرراتی که برای این کار و تخصیص ارز گذاشته بودند، برمی‌گردد؛ این قوانین مشمول برخی تغییرات شد که تا اندازه‌ای درست بود، اما اجرای فوری آن سبب وقفه در روند تولید و کاهش آن شد. ضمن این‌که به دلیل برنامه قطعی دو روزه برق در هفته طی دو ماه تابستان، تولیدکنندگان قطعات ما در شهرک‌های صنعتی نیز از برنامه عقب افتادند.»

وی افزود: «اما با توجه به این‌که این مشکلات را در شش‌ماهه دوم سال نداریم، برنامه‌ریزی شده است تا پایان سال، این ۵درصد عقب‌ماندگی از برنامه تولید جبران شود. همچنین ۲۰درصد افزایش تولید نسبت به شش‌ماهه اول داشته باشیم. این برنامه با حمایتی که وزارت صمت در دوره‌ جدید برای ثبت‌سفارش‌ها دارد، حتما محقق خواهد شد.»

تعیین تکلیف تعهدات معوق تا پایان مهرماه

عظیمی با اشاره به میزان تعهدات معوق ایران‌خودرو به مشتریان خود گفت: «معوقات ما حدود ۱۴هزار دستگاه است که با توجه به تولید روزانه ۲هزار دستگاه، این معوقات با تولید یک هفته، از بین خواهد رفت. ضمن این‌که برنامه افزایش‌ تیراژ تولید روزانه به ۲۳۵۰ دستگاه را در دستور کار داریم.»

وی ادامه داد: «به دلایلی که برشمرده شد، تحویل خودرو برخی مشتریان حدود یکی دو ماه به تعویق افتاده است که ما از آن‌ها عذرخواهی می‌کنیم. اما این نوید را نیز می‌دهیم که خودروهای این مشتریان هم در همین مهرماه تعیین تکلیف شده و تحویل خواهند شد.» مدیرعامل ایران‌خودرو در مورد استقبال از خودروهای برقی در طرح اخیر فروش این شرکت نیز گفت: «در این طرح، حدود ۳۸۰۰ دستگاه خودرو برقی عرضه شد که ۷۱هزار نفر برای این خودروها ثبت‌نام کردند و تعدادی از آن‌ها واریز خود را نیز انجام داده‌اند که خودرو آن‌ها را تحویل خواهیم داد.»

اجرای یک طرح فروش دیگر در سال جاری

مدیرعامل ایران‌خودرو از اجرای یک طرح فروش دیگر در سال جاری خبر داد و گفت: «برنامه‌ریزی شده است که تا پایان سال، یک طرح فروش با موعد تحویل بهار و تابستان سال آینده داشته باشیم، همه محصولات ما در این طرح عرضه خواهند شد.»

وی در مورد استقبال از اولین عرضه محصول جدید ری‌را اعلام کرد: «ری‌را؛ اولین کراس‌اوور ملی با بیش‌از ۶۸درصد داخلی‌سازی است که انصافا خودرو باکیفیت و خوبی است. تقاضا هم برایش بسیار زیاد بوده و بیش از ۸۵۰هزار نفر برای آن ثبت‌نام کردند. به هر روی، یک خودرو از روز اولی که وارد خط تولید می‌شود تا به تیراژ بالا برسد، قطعا زمان‌بر است و این‌گونه نیست که در همان روزی که خودرو وارد خط شد، روزانه ۱۰۰ تا ۵۰۰ دستگاه تولید شود. قریب به ۱۰هزار دستگاه از این محصول برای تحویل تا پایان سال پذیرش کردیم که این ۱۰هزار دستگاه حتما تا پایان سال تحویل صاحبان خود خواهد شد.»

وی افزود: «این تیراژ در سال آینده افزایش چشمگیری خواهد داشت تا بتوانیم پاسخگوی تقاضا و استقبال مردم از تولیدات داخلی باشیم.»

عظیمی با اشاره به موضوع الزام مشتریان به ایجاد حساب وکالتی در فرآیند ثبت‌نام اخیر، ادامه داد: «برای این‌که مشخص شود افراد، واقعا متقاضی خودرو هستند و توان خرید دارند، شورای رقابت و سازمان حمایت، خودروساز را ملزم کرده‌اند حتما متقاضی حساب وکالتی داشته باشد. اما یک ریال از پول‌های وکالتی به حساب ایران‌خودرو واریز نشد و یک ریال هم سود یا تسهیلاتی از این بابت به ایران‌خودرو تعلق نگرفت.»

تفاوت فروش در سامانه یکپارچه با فروش اخیر ایران‌خودرو

مدیرعامل ایران‌خودرو در مورد تفاوت روش فروش در قالب سامانه یکپارچه با فروشی که اکنون توسط خود شرکت‌های خودروساز انجام می‌شود، اظهار کرد: «در فروش یکپارچه هم موضوع حساب وکالتی وجود داشت و قرعه‌کشی می‌کردند، اما برای افرادی که ثبت‌نام می‌کردند، صرفا نوبتی اختصاص داده می‌شد که زمان آن معلوم نبود و حتی محدودیتی برای خودروهایی که در آستانه توقف تولید بودند، درنظر گرفته نمی‌شد. چراکه در آن برهه، ظرفیت سه‌ساله شرکت پیش‌فروش شد. اما در فروش اخیر، خود ما براساس ظرفیت‌ها و برنامه تولیدمان، به متقاضیان خودرو اختصاص دادیم. ضمن این‌که ممکن است تا پایان سال برخی افراد دیگر هم بتوانند خودرو خریداری کنند.»

وی در مورد گلایه برخی مشتریان بابت وجه بیشتر برای خودروهای جایگزین نیز گفت: «طرح جایگزینی، مختص عرضه‌های سامانه یکپارچه بود. زیرا همان‌طور که اشاره شد؛ بخش بزرگی از تعهدِ ایجادشده در فروش یکپارچه، مبتنی‌بر تولید ما نبود؛ خود من به وزارت صمت اعلام کرده بودم که برای خودرو پارس بعد از موعد تحویل تیر ۱۴۰۲ تعهد ایجاد نکنند. اما متاسفانه تعهد ایجاد شده بود. به همین دلیل، طرح‌های جایگزین برای خودروهایی که امکان تولید آن‌ها به دلیل نداشتن استانداردهای ۸۵گانه و... وجود نداشت، به افرادی که در نوبت تخصیص خودرو بودند، اعلام شد و به‌طبع محصولات جایگزین به دلیل برخورداری از استانداردهای ۸۵گانه قیمت بالاتری داشتند. در مورد خودرو پارس نیز محصولاتی نظیر سورن، ۲۰۷ و تارا را پیشنهاد دادیم تا افرادی که در سامانه یکپارچه، خودرو پارس را درخواست کرده بودند، به‌رغم لغو مجوز تولید این خودرو ازسوی سازمان استاندارد، شانس دریافت خودرو جایگزین داشته باشند.»

تبلور ارتقای کیفیت تولید داخل در خودرو «ری‌را»

عظیمی با اشاره به تلاش و برنامه‌های ایران‌خودرو برای افزایش کیفیت محصولاتش گفت: «برابر گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) که بازوی اجرایی وزارت صمت در بخش کنترل کیفیت خودروهاست؛ همه محصولات ما به لحاظ کیفی در سال ۱۴۰۲ موفقیت داشتند.»

وی با بیان این‌که تبلور ارتقای کیفیت تولیدات داخلی را در خودرو ری‌را شاهدیم، افزود: «من شخصا بر سر این پروژه ایستاده‌ام؛ تولید انبوه این خودرو را ماه‌ها عقب انداختیم تا بتوانیم آن را با کیفیت بالا تولید و عرضه کنیم.» مدیرعامل ایران‌خودرو در پایان گفت: «این خودرو در دوران تحریم و در شرایطی تولید شده است که حتی برخی شرکت‌های چینی هم با ما همکاری نمی‌کنند. اما فرزندان این مرز و بوم و مهندسان و قطعه‌سازان خوب کشور تلاش کردند و توانستند این خودرو باکیفیت داخلی را تولید کنند. مطمئن هستم طولی نمی‌کشد ری‌را جایگزین بسیاری از خودروهایی خواهد شد که از خارج وارد می‌شوند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =